Belgische primeur: eerste walstroom voor zeeschepen bij AET
Jacques Vandermeiren (CEO Port of Antwerp-Bruges) en Yves De Larivière (CEO AET) © Julie Desmet
De multipurposeterminal Antwerp Euroterminal (AET) in Beveren is klaar voor de installatie van de eerste walstroomaansluiting voor zeeschepen in België. “Onze plannen zijn voltooid. Alle materialen zijn besteld”, zegt CEO van AET Yves De Larivière. De installatie zal in 2026 operationeel zijn.
Tijdens de nieuwjaarsreceptie van Cepa en Alfaport Voka, die plaatsvond op 9 januari 2024 in het Antwerpse Hilton, lichtte CEO van Port of Antwerp-Bruges Jacques Vandermeiren al een tipje van de sluier over de uitrol van walstroom op beide platformen. “Er zijn projecten die nu gefinaliseerd worden. Ik durf bijna garanderen dat 2024 het jaar van walstroom zal worden”, zei hij toen.
Kort daarop liet CEO van AET Yves De Larivière aan Flows weten dat het concrete stappen zet om walstroominstallaties te plaatsen en een subsidieaanvraag bij de Vlaamse overheid had ingediend. Die ambitieuze woorden zet de belangrijkste terminal van de Italiaanse groep Grimaldi nu om in daden.
"We hebben al stekkers voor onze e-bikes, auto’s en binnenkort ook trucks. Onze schepen aansluiten is de volgende grote stap"
Aan de terminal zullen twee vaste walstroomaansluitingen – waardoor twee schepen simultaan kunnen gebruikmaken van walstroom – worden geïnstalleerd voor car carriers en conroschepen. Hoewel de Europese verplichting om containerschepen tegen 2030 met walstroominstallaties uit te rusten niet geldt voor roro- en conroschepen, kiest AET er bewust voor om dat toch te doen. Dat maakt van de AET-terminal de eerste terminal in Port of Antwerp-Bruges en in België die een futureproof vaste walstroominstallatie voor zeeschepen levert, die verder gebouwd is dan de huidige EU-voorschriften en -richtlijnen.
In de Grimaldi-vloot zijn er al negen schepen technisch uitgerust om ‘in te pluggen’. Tegen 2026 zullen er 38 schepen klaar zijn voor aansluiting van groene energie tijdens hun verblijf in de haven. “We hebben al stekkers voor onze e-bikes, auto’s en binnenkort ook vrachtwagens. Onze schepen aansluiten is de volgende grote stap. Deze oplossing opent een deur naar een nieuwe dimensie in de milieuvriendelijke focus van AET en Grimaldi”, zegt De Larivière.
Lees verder onder de foto.
Met een symbolische druk op de knop is bij AET het startschot gegeven om tegen 2026 walstroom op de kade aan te bieden. @Port of Antwerp-Bruges
30 miljoen euro
De installatie, gebouwd volgens internationale ISO-normen, heeft een totale capaciteit van 5 megawatt, voornamelijk voor de nieuwe roroschepen van Grimaldi. Met de opgedragen projecten is een investering gemoeid van 25 tot 30 miljoen euro. Het Vlaams Agentschap voor Innoveren & Ondernemen (VLAIO) draagt zijn steentje bij en heeft een subsidie van 4 miljoen euro toegekend om de terminal en de scheepvaartmaatschappij enigszins financieel te ontlasten.
Wind en zon
De installatie zal in 2026 operationeel zijn en is ontworpen voor toekomstige uitbreiding, zodat extra schepen kunnen worden aangesloten. De 100% groene stroom – wat een strikte voorwaarde is van AET en de Grimaldi-groep – wordt in eerste instantie door windturbines geproduceerd die worden geïnstalleerd en geëxploiteerd door Wind aan de Stroom (W@S). De behoefte aan extra capaciteit zal worden gecompenseerd door zonnepanelen en extra windmolens. De geproduceerde groene energie wordt opgeslagen in een groot accusysteem – met batterijen van Tesla – om het gebruik van de opgewekte elektriciteit te optimaliseren en energiezekerheid te kunnen garanderen.
Lees verder onder de foto.
Renderbeeld van Grimaldi-schip dat bij AET walstroom krijgt van het toekomstige batterijpark. @AET/Port of Antwerp-Bruges
HOPaS (High voltage Onshore Power As a Service), een technologie- en dienstenconsortium bestaande uit Techelec, Yuso en Whitewood, zal instaan voor de investering, installatie en exploitatie. Port of Antwerp-Bruges treedt op als facilitator voor de uitrol van walstroom in de terminal.
"Door alternatieve brandstoffen en walstroom te omarmen, werken we aan ons doel om tegen 2050 een klimaatneutrale wereldhaven te zijn"
Voor Port of Antwerp-Bruges speelt walstroom een cruciale rol in de vergroening van zowel het Antwerpse als het Zeebrugse platform. Walstroom is een milieuvriendelijke en stille manier om schepen te laten aanmeren. In plaats van dieselgeneratoren te gebruiken, kunnen schepen zich aansluiten op het lokale elektriciteitsnet via een ‘stopcontact’ op de kade. Dat vermindert de uitstoot van CO2, stikstofoxiden, zwaveloxiden en zwevende deeltjes en draagt bij aan een betere lokale luchtkwaliteit en minder omgevingslawaai.
”Het faciliteren van walstroom is een fundamenteel onderdeel van onze visie om een multifuel-haven te worden, waar alternatieve brandstoffen kunnen worden gebunkerd naast conventionele brandstoffen”, zegt Vandermeiren. “Door koolstofarme brandstoffen en walstroom te omarmen, verminderen we actief onze CO2-voetafdruk en werken we aan ons doel om tegen 2050 een klimaatneutrale wereldhaven te zijn.”
“Walstroom is een zeer efficiënte maatregel om de uitstoot te verminderen en is essentieel voor onze duurzame ambities als wereldhaven”, voegt Annick De Ridder, voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges, hieraan toe.
Walstroom containerschepen
De Antwerpse haven beschikt al over tal van aansluitpunten voor walstroom voor binnenschepen en sleepboten. Zeebrugge zal vanaf 2026 ook walstroom aanbieden voor cruiseschepen. Port of Antwerp-Bruges engageert zich om tegen 2028 walstroom te hebben voor de grootste containerschepen. “Het project dat we vandaag lanceren is een belangrijke stap voorwaarts in het vergroenen van onze haven. Het is het resultaat van jaren nauwgezet plannen, onderhandelen, samenwerken en hard werken”, besluit Vandermeiren.
Vooruitdenken
AET is de grootste multipurposeterminal van Europa en de thuisbasis voor de schepen van de Grimaldi-groep. Het bedrijf behandelt op dagelijkse basis diverse cargotypes zoals breakbulk, containers, projectcargo, heavy lift, voertuigen en andere roro-units. Sinds augustus 2022 is AET volledig eigendom van de Grimaldi-groep.
De terminal, onder leiding van De Larivière, treedt steeds meer op de voorgrond als duurzame pionier en neemt geen gas terug. Tijdens het feestelijke kick-offevent van de eerste walstroominstallatie voor zeeschepen op 29 mei, was ook de vooruitgang van de uitbreidingswerken van de twee nieuwe multilevel parkeergarages van AET op Kaai 1333 zichtbaar. AET startte eind september 2023 met de bouw van twee multilevel parkeergarages om tegen eind 2024 22.000 extra plaatsen te hebben. Dit om het gebrek aan ruimte op de terminal te kunnen tackelen. Eind september 2022 opende AET al de deuren van zijn eerste parkeertoren.
25% van de capaciteit van de twee nieuwe multilevel parkeergarages (zie onderstaande foto) is volgens De Larivière al in gebruik. De uitbreidingswerken zouden over drie maanden zijn voltooid. De volledige ingebruikname van beide parkeertorens (100% capaciteit) staat gepland tegen eind 2024.
Uitbreidingswerken van twee meest recent gebouwde multilevel parkeergarages bij AET (c) ProMedia
Geschreven door Julie Desmet, Flows
Artikel Het Nieuwsblad
Artikel Het Laatste Nieuws
Artikel Gazet van Antwerpen
Artikel De Tijd